Wednesday, September 11, 2013

Makan-Makan Raya 2013

Hola u olsss..ewaahhhh..

Aku ni selalu lambat kan, raya dah sebulan baru la sibuk nk hap date pasal raya,
Aku bukan apa, sibuk ngan keje, ngan pamily, ngan hal peribadi, so tiap kali ngadap komputer nak menulis, ada jer keje nak buat, kejap anak panggil nak nasi, kejap anak panggil nak susu, kejap laki panggil..maklum lah..aku sorang jer pompuan dalam rumah, so semua benda  mesti kene panggil aku.

Ni pun aku just nak sharing, sambut raya kat opis aku jer, ingat nak buat pasal sambut raya with family aku kat kampung dulu, tapi yang tu nanti aku simpan for the next entry la eh, sebab yang tu banyak sangat nak cerita, sampai tak tau nak mula dari mana, dalam kepala banyak sangat nak cerita sampai tangan nak menaip pun tak selaju idea kat kepala, hohoho..boleh plak cenggitu yer..

Opis aku ni memang suka wat makan-makan, aku pun seronok sebab ramai yang suka makan, so nak masak tu rasa cam teruja lak, sambut raya kat opis wat sekali ngan celebrate besday staff in July and August, so we all just wat pot luck jer, leh banyak menu, bila dah orang ni bawak skit, orang tu bawak skit, boleh full 1 meja.
See...macam-macam menu ada, tapi biasalah menu favourite aku is laksam ler, itu pun request from my boss nak makan laksam, sebab dia kata dah lama tak makan laksam aku, sat agi dia kempunan pulak..so..dalam malas-malas nak mengukus laksam, dalam malas nak buang tulang ikan nak buat kuah, jadi ler jugak laksam aku tu..tapi sayur mayur nya aku gi potong kat opis pagi tu..ramai skit yang boleh tolong potong-potong sayur-sayur nya..aku panggil sayur-sayur tu sampah sarap, sebab leceh benor nak potong nya..dah la kene potong haluih-haluih..tapi boss punya pasal aku buat ler dengan penuh kasih sayang..kwang..kwang..kwang..


Gambar laksam ngak ada pulak, sebab bila dah masak, aku dah tak boleh makan and tengok dah masakan aku, jadi jemu pulak, tapi dalam bekas kat hujung tu, aku punya la tu, kih..kih..kih..banyak giler menu hari tu, ada nasi minyak, soto,rendang tok and ketupat palas, roti jala, lodeh, and semua tu belemak, sebab menu tu aku yang listkan kat diorang ni, si baju kuning tu (Kak Sue) bising kat aku, sebab bagi menu sume yang belemak, lantak ler..janji semua sedap..temasuk roti jala Kak Sue tu, memang mabeles.  Yang best lagi kat division aku ni, semua orang pandai masak, taki kira sedap ke tak sedap ker, semua licin. Tak kisah la tu semua kan, janji semuanya rajin masak.
Ni la, ratu-ratu and super mama in my division, yang sumer mabeles with masakan masing-masing, nampak gayanya aku kene balajar buat nasi dagang pulak, walaupun mak aku memang pakar buat nasi dagang tapi aku malas nak belajar, sebab nasi dagang tu kene kukus 3, 4 kali, so agak leceh la kan berbanding dengan laksam, aku nak ajar diorang ni jadi penggemar nasi dagang pulak selepas laksam, biar sumer dah jadi orang kelate mu ha ha ha ha...(gelak jahat)Manalah tau kan suatu hari nanti dok berjauhan ngan mak, bila nak makan nasi dagang, kene la buat sendiri, jadinya, tak boleh tidak, kene belajar jugak nanti, hehehehe..
Yang baju biru pegang baby tu, sebenarnya masih lagi dalam cuti bersalin, tapi sebab kebetulan dia sambut besday dan ada request from my boss nak  minum air katira, so paksa jugak dia datang opis, hangkut sekali ler anak kecik comel dia tu datang opis semata-mata nak wat air katira, air tu jugak ler peberet Abang Long, lepas ni aku pun kene belajar ngan dia buat air katira.  Semua benda aku nak belajar, tengok-tengok satu hapa pun tak buat, angan-angan jer lebih..puih..
 Kesian budak kecik ni, kene buli dengan mak cik-mak cik kat opis ni, redho jer la baby yer, kene cocok-cocok, kene gomol-gomol, kene cubit-cubit kat mak cik-mak cik ni semua.  Yang mak nya pun boleh pulak..tengok jer anak dia kene gomol dengan mak cik-mak cik tak sedar diri ni ha..expecially yang tudung hijau tu, maklum lah, kemaruk nak anak pompuan, tu yang tak boleh tengok baby-baby pompuan, jadi mengeletis lebih..dah la pakai baju dah mengelik, tapi pakai selipar jepun..nasib kau la..

Malas pulak nak cerita panjang-panjang, layan je la gambo raya kitorang 2 3 keping ni ha.. yang penting semua gambo mesti ada aku hehehehe..layannnnn....






No comments:

Post a Comment

jangan segan-segan nak kritik..i like..