Tuesday, April 2, 2013

April Fool

1st April mesti sinonim dengan hari bodoh
atau diperbodohkan
atau dikenakan
dan macam-macam lagi perangai yang bodoh-bodoh laa...
ishhh..tak elok bodoh-bodohkan orang kan..
soo nak sedap skit kita sebut April fool la..
bunyi sopan sket..
tapi ni sume permainan orang putis..
kita sebagai orang Melayu
apatah lagi Islam
dilarang sama sekali yer..nak celebrate April Fool ni,
no..no..no..

Aku ada la jugak tanya Abg Google tentang April Fool ni,
 banyak jugak negara yang celebrate April Fool,
saje suka-suka katenya..
nak kenakan sesama sendiri...
adalah jugak dalam setahun hari yang boleh kenakan orang kan..
gitew la skit-skit yang aku paham nyer..
selebihnya korang cari la sendiri..
Bila aku post gambar ni kat FB
ramai no yang tanya apsal ko gi mahkamah,
 ko naper..dan macam lagi lah..
jenuh Kak Ton nak jawab,
sebenarnya aku kene saman AES jer pownnn..
siap naik court bagai la hai..
tapi aku ilek jer..
x der perasaan langsung..

Soooo....
Apa aku nak citer ni memang aku di April Foolkan hari ni
 sebabnya dengan penuh excited,
 konpiden
dan jangok-jangok (dialek kelantan refer tu melawo)
konon nya aku ni kene naik court sebab kene saman JPJ baru-baru ni,
kene la pegi Mahkamah Majistret Putrajaya..
means kat POJ(Palace Of Justice) Putrajaya tu la.
Tapi bila sampai sana..
berputar sana berputar sini,
nak cari Mahkamah Majistret aku tergolek kat tangga Istana Kehakiman.
 gara-gara nya ialah
pertama nak amik gambo sendiri,
 keduanya, kaki terpeleot masa nak tengok sign board kat belah atas..
dah la ada pak guard depan pintu Istana Kehakiman tu,
sambil gelak-gelak dia cakap..
Cik hati-hati naik tu
nanti tergolek ke bawah nun susah pulak..
tapi muka dia sambil sengih sumbing kat aku..
ceh..malu Kak Ton tau..
dah la Kak Ton jangok..
harapkan jangok jer..
haihhhh..aku pun cover la..sambil cakap...alamak malu saya..cis..
muka ni rasa cam merah dah..
sib baik pak guard tu sorang jer depan pintu tu,
kalau ramai..mau berdekah-dekah gelak kat aku..cisss...
jatuh kemaluan aku di situ sekejap..
nak cover aku pun tanya dia cam ner nak ke Mahkamah Majistret,
 soo..pak guard ni tunjuk ler jalannya..
tapi sebenarnya malu aku tak tau nak sorok mana..

Ok..so pak guard tu pun dah tunjuk jalan
 aku pun masuk ler ke dalam nu
sambil tercangak-cangak lagi menuju ke kaunter Mahkamah..
sampai jer depan kaunter
belum aku tanya
orang kat kaunter tu cakap..
cik saman AES ke..
ah..ah aku jawab..
hari ni tangguh la cik,
laa...pulak dah..
angin Kak Ton tau..
polis kat kaunter tu bagitau lagi.
Cik masuk kat dalam tanya kaunter pendaftaran macam mana.
 Aku pun sambil golek-golek bontot menuju ler ke kaunter pendaftaran nu pulak,
belum bagitau lagi diorang dah cakap,
cik untuk AES tangguh yer..
bila aku tanya sampai bila tangguhnya ni,
kate pak cik kaunter sehingga surat saman baru dikeluarkan..
haihhhh...suka suki jer kan..
baru aku nak beredar pak cik kaunter tu pun cakap lagi,
Cik, baik cik gi bayar kat kaunter JPJ,
 sebabnya kalau naik court pun tak dapat kurang cik..
senang sebelum surat saman baru keluar baik cik gi bayar terus kat JPJ
senang citer..case closed..

Wahhh..kalau  senang macam tu naper ko antar surat kat aku suh naik mahkamah..
sakit ati Kak Ton ni tau..
habis kalau saya nak merayu jugak macam mana encik,
saya nak tunggu jugak surat saman baru kuar, n saya datang sini balik,
dengan konpiden nya encik kaunter tu cakap,
ermm..saya rasa cik better cik bayo jer,
sebabnya saman AES ni max nya dua ribu,
min nya tiga ratus jer,
 soo cik hanya kene tiga ratus,
baik bayo
kang mintak rayu jadi dua ribu lak..

eh..eh..cam tu lak..senang-senang nya ko nak duit rakyat macam aku ni kan.
dah la gaji seciput jer..huhuhu
dengan kegeraman aku pun melangkah la kuor dari Mahkamah tu dengan hati menyampah-nyampah..
sambil call En. Khus..
lum En. Khus cakap Hello..aku dah pot-pet, pot pet nak lepaskan perasaan..
sib baik ler laki aku ni paham..
dia dengor jer..
last-last dia cakap..
dah habih dah ker..
ermmm...sejuk ati dengo suara laki aku yang memang cool sokmo ni..
dahh bang..
aku pun hang up phone..
masuk keter..
vrooommmm terus pi keroje balik..
bole gitew..dapat bini sakit jiwa..hadap jer la..


No comments:

Post a Comment

jangan segan-segan nak kritik..i like..