Anniversary

Wednesday, December 18, 2013

Mummy..Mummy..ngok (tengok) tuuuuu..

Cam mana nak mula ek, tapi sebelum tu nak tanya korang, orang kata budak-budak boleh tengok benda yang kita tak nampak, betul ke?

Dua hari lepas masa aku, En. Khus dan Abang Danny sedang leka melayari hobi masing-masing, tiba-tiba dalam lebih kurang pukul 10.00 malam Ayish Kibung panggil mummy..mummy atu (hantu)..sambil tunjuk kat sliding door..tapi aku wat bongok jer walaupun aku dengar apa yang dia cakap tadi..lepas tu dia pegi kat En. Khus plak, sambil tarik tangan En. Khush.." papa..papa..atu.." sekali lagi jari kecik comey Ayish kibung tu tunjuk kat sliding door, En. Khus cakap..hishhh mana ada, sambil pandang aku, aku pun terus bangun gi bukak tb, kasi suasana bising sikit, sejak umah aku tak der Astro ni, jarang beno bukak tb, padahal  tb unifi ada tapi malas nak bukak, lagi pun bukan tengok pun, En. Khus main bola kat PC, Abang Danny main PSP, Ayish main Ipad, aku main Ipong, pah tu bila kala nak tengok tb nyer, kalau Bang Long ada, dia main PS2 kat bilik dia sekali sekala baru dia bukak tb tengok katun.

Pastu aku layan dia main cam biasa, dan abaikan apa yang dia tunjuk tadi, walaupun rasa cuak jugak, sebab rasanya aku ngan En. Khus pun dah lama jugak tak ngaji, sejak-sejak aku asik balik lambat jer.  Selalunya En. Khuh selalu ngaji sebab aku leh layan anak-anak, bila aku balik keje lambat, dia pun tak dan.  Dalam pukul 11.00 malam, aku pun naik atas sambil layan member-member kat wat sap group, dalam 15 minit kemudian aku dengar En. Khus tutup lampu kat bawah pas tu sambil kendong si kenit tu begegas naik atas. Abang Danny ngekor dari belakang.  Aku ingat nak tido dah, sebab siap kunci pintu bilik bagai, dia baring sebelah aku, tarik selimut terus tido.

Esoknya, bangun siap-siap, naik kete gi keje,  dalam kete En. Khush cakap, " lepas Ayang naik atas tu, dak kibung tu cakap lagi atu..atu..tunjuk kat dapur, terus segala bulu yang ada tegak berdiri, tu yang Abang tutup lampu gegas naik atas, malas nak bagitau ayang malam tadi, nanti mesti Ayang tak leh tido".  Masa dia citer kat aku tu pun meremang segala bulu-bulu yang ada, gulp..telan liur.  "Betul ke bang, ke saje dia cakap-cakap jer?" ntah la kan..tapi tak kan la budak umur dua tahun saje-saje nak cakap pulak.

Balik dari keje petang tu, lepas maghrib En. Khush terus ngaji, aku pulak tak leh semayang..takut la jugak kan, tapi lepas tu tak rasa apa dah, Ayish pun tak der dah cakap atu..atu..mungkin sebab aku dok selalu sangat bercerita kat group wat sap pasal hantu-hantu nih.  Benda-benda cam ni orang kata jangan disebut-sebut.  Skang ni, dah macam biasa, malam-malam baru nak jemur kain, angkat kain segala.  Tu la rutin bila balik keje lambat, malam baru nak wat keje rumah.
(Ini budak yang dok tunjuk kat sliding door belakang tuuuuu)

No comments:

Post a Comment

jangan segan-segan nak kritik..i like..